چگونه چکیده ای برای یک همایش علمی بنویسیم؟

چکیده معمولا خلاصه ای است یک صفحه ای از یک مقاله یا سخنرانی علمی، که با این هدف تهیه شده تا در زمانی کوتاه یک ذهنیت کلی درباره آن مقاله یا سخنرانی به خواننده بدهد. برای همایش های علمی، چکیده ها نقششان آن است که به برگزار کنندگان این امکان را می دهد تا ارائه کنندگان در همایش را انتخاب کنند و برای زمان ارائه مقاله ها و ترتیب آنها برنامه ریزی کنند.

 

 

باید توجه داشت چکیده هایی که برای همایش های علمی نوشته می شوند، با چکیده هایی که برای رساله ها یا پایان نامه ها نوشته می شوند، متفاوتند. چکیده های پایان نامه ها و رساله ها، نوشته هایی رسمی و اغلب کاملاً فنی و تخصصی هستند، در حالی که برای نگارش چکیده برای یک همایش علمی، دست افراد را باز می گذارند تا آزادی بیشتری در نوشته داشته باشند. با این وجود این بدان معنا نیست که چکیده مقالات همایش های علمی دستورالعملهایی خاص خود ندارند، بلکه آنها نیز برای خود قوانینی دارند که اگر کسی قصد دارد چکیده اش برای ارائه مقاله و سخنرانی در همایش پذیرفته شود، لازم است به آنها توجه کند.

 

چکیده همایش های علمی در واقع شرحی کوتاه هستند از پژوهشی که فرد در حال انجام آن است و هنوز آن را به پایان نرسانده است.

 

بسیار کم اتفاق می افتد که چکیده یک مقاله، زمانی که برای یک همایش ارسال می شود، حاوی شرحی از یک پژوهشی باشد که  به اتمام رسیده است. در حقیقت بسیاری از استادان یا دانشجویان، ابتدا ایده یک مقاله را در ذهن خود می پرورانند و گامهای نخست آن را بر می دارند، سپس تا پایان مهلت ارسال اصل مقاله به همایش، آن را تکمیل می کنند و در واقع پایان مهلت ارسال اصل مقاله را انگیزه ای برای اتمام پژوهش خود درباره آن ایده اولیه قرار می دهند.

 

در عرف همایشها این موضوع پذیرفته شده که ممکن است چکیده ی  ارسال شده، با آنچه در نهایت فرد ارائه می دهد، متفاوت باشد. بنابراین لازم نیست که اساتید و دانشجویان نگران این مسأله باشند که  سخنرانی آنها در همایش دقیقاً باید منطبق بر آن چیزی باشد که در چکیده آورده اند و قول ارائه آن را داده اند.

 

اما البته از طرف دیگر نیز باید توجه داشت که نباید پس از پایان سخنرانی شما این احساس برای شنوندگان ایجاد شود که موضوع سخنرانی شما با آنچه چکیده نشان می داد، کاملاً متفاوت بوده است. برای آنکه این مشکل پیش نیاید، باید گفت که یک چیکده موفق برای یک همایش، در کنار اینکه باید خوب نوشته شده باشد، باید حاوی شرحی از پژوهشی باشد که دست کم مدتی است شما به آن اندیشیده اید، و آن را به شکلی در دست انجام داشته اید. [توجه کنید که می توانید پژوهش آغازین تان را درباره موضوعی که در ذهن داشته اید، همزمان با باخبر شدن از همایش آغاز کنید و تا پایان مهلت ارسال چکیده، آن را پیش ببرید و در چکیده ارسالی شرحی از آنچه انجام داده اید گزارش کنید.]

 

 

 

ویژگی های چکیده خوب برای کنفرانس

 

 چکیده ای را که دارای ویژگی های ذیل باشد، می توان گفت خوب نوشته شده و برای یک همایش  مناسب است:

 

  1. دارای ویژگی های فنی اعلام شده باشد: بیشتر موسسات و انجمن های علمی، زمانی که افراد را دعوت به ارسال چکیده هایشان می کنند، تعداد کلمات مشخصی را برای آن اعلام می کنند (حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ واژه، یا یک صفحه). چکیده هایی که خیلی طولانی باشند، تنها برگزار کنندگان را سردرگم می کنند  و آنها را از کار اصلی شان باز می دارند. آنها باید یک خروار چکیده های ارسالی را بخوانند (که معمولا برای آن حق الزحمه ای هم نمی گیرند!). نکته دیگر آن است که چکیده باید به همایشی ارسال شود که متناسب با موضوع چکیده است، [و ارتباطی روشن میان موضوع چکیده و محورهای همایش باشد].

 

  1. چکیده همایش باید نشان دهد که جایگاه این پژوهشی که شما در حال انجام آن هستید، در رشته علمی تان کجاست و در کجای تحقیقات در حال انجام در رشته تان قرار می گیرد. شاید مهم ترین بخش مربوط به کیفیت یک چکیده این باشد که چکیده مقاله ای که شما ارائه خواهید دارد را توضیح دهد، و نشان دهد که چگونه با تحقیقات دیگری که در رشته شما در حال انجام است پیوند می خورد. اگر چه که در مقالات همایشها ضرورتی ندارد که فرد به حل یک مسأله در رشته علمی خودش بپردازد [چیزی که در مقالات علمی- پژوهشی انتظار می رود]، اما حداقل انتظار می رود که چکیده توضیح دهد موضوعی که از آن سخن خواهد گفت چیست، و چرا این موضوع که او بدان پرداخته، مهم است.

 

  1. چکیده مقالات همایش، در واقع مقاله شما را همانند یک کالا در معرض «فروش» قرار می دهند. اگر چه که باید مقالات به لحاظ علمی از وزنی برخوردار باشند، اما این مقالات باید کمی هم جذاب و دلپذیر ارائه شوند و از این نظر برجسته شوند. چکیده ها باید نشان دهند که سخنرانی ای که ارائه خواهد شد، سخنرانی جالب توجهی خواهد بود، حتی برای محققانی که در حوزه تخصصی شما کار نمی کنند. در واقع می توان گفت که چکیده مقالات همایشها می توانند کمی غیر رسمی تر باشند از مقالات علمی،  و می توانند  در حکم یک حکایت کوتاه باشند برای معرفی موضوع به گردانندگان همایش.

 

 

 

راهنمای نگارش چکیده برای همایشها، برای مبتدیان

 

افرادی که تجربه کمی در ارائه مقاله به یک همایش دارند یا برای اولین بار می خواهند این کار را انجام دهند، به نظر می رسد که خیلی کمک بزرگی برایشان خواهد بود اگر تلاش کنند چکیده خود را به این صورت بنویسند: آنها باید سعی کنند که از کلیات به سمت جزئیات بروند. یک راه انجام این کار این است که تلاش کنند  چکیده خود را در سه پاراگراف کوتاه بنویسند. در پاراگراف نخست به معرفی موضوع خود بپردازند، در پاراگراف دوم به این مسأله اشاره کنند که چگونه در مقاله یا در سخنرانی خود به موضوع مورد نظر خواهند پرداخت، و در پاراگراف سوم اشاره کنند که مشخصاً اهمیت کاری که می خواهند انجام دهند چیست و کار آنها احتمالاً چه نتایجی در پی خواهد داشت.

 

 

برای کمک در انجام این کار می توانید از همکلاسی های خود کمک بگیرید. دانشجویان کارشناسی می توانند از دانشجویان مقاطع بالاتر یا از اعضای دانشکده بخواهند که چکیده آنها را بخوانند، پیش از آنکه آن را ارسال کنند. همچنین چکیده های ارسال شده برای همایشها که  افراد باتجربه در امر پژوهش نگاشته اند (بخصوص آنهایی که خود چکیده مقالات همایشها را بررسی و رد کرده اند)، می توانند نمونه های خوبی از یک چکیده موفق برای مبتدیان باشند.

آخرین کار در نگارش چکیده برای یک کنفرانس

 

زمانی که نگارش چکیده به پایان رسید، باید صادقانه و شجاعانه متنی را که به عنوان چکیده نگاشته اید، ویرایش کنید. نه تنها نباید در چکیده غلط املایی و غلط دستوری وجود داشته باشد، بلکه باید تمام عبارات عامیانه و سطحی نیز حذف شوند. با این کار شما امکان می یابید که مطالب جزئی اساسی و مهم را که به دلیل ترس از طولانی شدن چکیده نیاورده بودید، بیاورید، و عین حال خود را به تعداد کلماتی که برگزارکنندگان همایش خواسته اند، پایبند نگه دارید.

 

باید توجه داشته باشید که اگر چه چکیده ها خلاصه ای از مطلبی هستند که می خواهید ارائه دهید، اما در عین حال ویترینی هستند که شما با آن کالای تولیدی خود را برای فروش عرضه می کنید. بنابراین موفق ترین افراد در نگارش چکیده برای همایشها آنهایی هستند که از یک طرف به شکلی تخصصی، در چکیده، طرح موضوع پژوهش جدی خود را ترسیم می کنند، اما از طرف دیگر این اطمینان خاطر را به برگزار کننده می دهند که سخنرانی آنها برای مخاطبان عام رشته تحصیلی شان نیز جالب و دلپذیر خواهد بود، و صرفا مورد استفاده متخصصین نخواهد بود.

 

 

برگرفته از:

 

http://www.suite101.com/content/how-to-write-academic-conference-abstracts-a145232

 

نوشته: Luke Arnott

ترجمه: یونس دهقانی فارسانی

توضیحات داخل کروشه از مترجم است.

 

پاسخ دهید