اصول چکیده نویسی در پژوهش
چکیده تحقیق
تعریف :
چکیده، بیان مختصر و صحیح محتوای متن اصلی تحقیق بوده و دربردارنده اطلاعات تازه و مهم متن است. چکیده اگرچه در ابتدای هر تحقیق قرار میگیرد اما بس از اتمام کار پژوهش نوشته و تنظیم می شود.
فواید چکیده نویسی :
ا. صرفه جویی در زمان برای محققانی که می خواهند به نحو اجمالی نتایج و دستاوردهای این اثر را بدانند .
- بهره گیری سریع مراکز اطلاع رسانی و جلوگیری از انجام تحقیقات تکراری
- سهولت جستجوی اطلاعات مهم و اساسی در مقاله
- دسترسی سریع خواننده به نتیجه و تصمیم او برای مطالعه یا عدم مطالعه متن اصلی
اصول چکیده نویسی:
الف) نوشتن چکیده بدلیل اهمیت ویژه آن از حساسیت و سختی خاصی برخوردار است .ضمنا باید در نظر داشت که چکیده نویسی تفاوتهایی با خلاصه نویسی دارد. عناصر تشکیل دهنده یک چکیده در موضوعات علوم انسانی به ترتیب عبارتند از:
ا- بیان و تعریف موضوع تحقیق ۲- بیان هدف تحقیق ۳- بیان دامنه و محدوده تحقیق ۴- ذکر روش تحقیق ۵- بیان نوع و گرایش منابع مورد استفاده ۶- ذکر مطالب فصول و بخش های تحقیق. (بند ۶ بیش ازهفتاد درصد حجم چکیده را به خود اختصاص می دهد.) ۷- ذکر کلید واژهها و مفاهیم اصلی تحقیق
ب) برای مناسب بودن چکیده تذکرات زیر قابل رعایت است:
۱- زبان نگارش چکیده نباید به شیوه گزارشی و یا فهرست نگاری از مطالب بخش ها و فصول باشد بلکه به همان زبان متن نوشته می شود.
۲- از نوشتن کلمات زاید پرهیز شود بطوری که هیچ واژه و جملهای از آن قابل حذف نباشد.
۳- توضیحات مفهمومی و واژهای تخصصی در چکیده آورده نشود.
۴- حجم چکیده از تحقیقهای مقطع کارشناسی بیش از یک صفحه( ۳۰۰ کلمه) نباشد.
۵- جملات ساده و روان بوده و از بکاربردن کلمات توصیفی و تمثیلی پرهیز شود .
۶- اقوال دیگران بطور مستقیم نقل نشود بلکه به زبان پژوهشگر بیاید .
- در چکیده از ذکر منابع و مستندات تحقیق پرهیز شود.
۸- از ذکر مطالبی که در متن پزوهش نیامده خودداری شود.
- از بکاربردن مترادف های پی در پی خودداری شود.
۱۰- جملهها به یکدیگر پیوسته و مرتبط باشد و بریده بریده نباشد.
۱۱- در نوشتن مطالب از جملات خبری استفاده شود .
۱۲- برای بیان کلید واژه (بند ۷)، لازم است حداقل پنج کلمه و یا اصطلاح کلیدی که اصول و خطوط کلی مطالب پایان نامه را بیان نماید و بتواند کمکی در پیگیری موضوع از منابع مختلف گردد، نوشته شود. در این قسمت از کلمات کلی استفاده نشود).
۱۳- از ارزیابی در باره نوشتار یا متن پایان نامه خودداری شود.